Vi ägnar oss åt att lägga livspussel. När jag säger vi syftar jag alltså på min familj. Det är inte ofta som jag delar med mig av privatlivet på detta sätt men idag vill jag göra ett undantag. Fokus kommer att ligga på den flytt som vi gjorde för 2 månader sedan nu. Vi börjar komma i ordning i huset och ser tillbaka på tiden i lägenheten på Söder som ett minne. Ett fint minne, men som var tvunget att bli just det. Vi fick inte plats, helt enkelt.
Det är långt ifrån första gången som vi flyttade. Alla tidigare gånger hade vi skött vår egen flyttstädning. Det var som vilken del som helst av processen och det skulle bara göras. Sedan hörde vi från en vän om konceptet att anlita en professionell firma för flyttstädning.
Vad tror ni att min första reaktion var? Ni har helt rätt: Den var skeptisk. Jag är, som ni vet, inte så mycket för förändring. Varför bryta ett vinnande koncept? Varför inte lägga ner orimligt mycket tid på att städa det gamla hemmet när man nu vill flytta in i det nya? Dumheter är vad det är, och som tur är insåg vi det tillslut.
Vi kontaktade en firma vi uppfattade som seriös och erfaren. Vi fick snart en offert på flyttstädning och tog ställning till den i lugn och ro. Av allt att döma verkade det ju väldigt bra. Vi lämnade bara nycklarna till ett team som rengjorde varenda vrå. Sedan kunde vi i lugn och ro koncentrera oss på huset vi flyttat till.
Jag ska säga att en viktig anledning till att vi tog klivet mot professionell flyttstädning var att vi nu har 2 barn. Det hade vi inte vid förra flytten. Vi kunde inte komma runt hur otroligt krävande det skulle bli att ha kidsen runt omkring medan vi städade. Vi har inte lyxen att kunna lämna bort barnen till svärföräldrar eftersom alla sådana bor kvar i skånetrakten. Nej, vi fick lov att tänka på flyttstädningen och ta med aspekten att barnen – 2 och 4 år gamla – behövde vara med. Det var alltså det som fick oss att ta beslutet.
Jag ska inte vara långdragen men vill poängtera att detta kan ha varit ett av våra bästa kollektiva beslut. Ursäkta mig, men satan vad smidigt det var. Från offert på flyttstädning till genomförande och kontroll av arbetet gick allt närmast osannolikt sömlöst.
Frågor på det? Skicka in dem, vet jag!
Senaste kommentarer